VÁLLALATFELVÁSÁRLÁSOK ÉS -ÖSSZEOLVADÁSOK MINT AZ ÉRTÉKTEREMTÉS ESZKÖZEI ---- Its title in English: MERGERS AND ACQUISITIONS AS MEANS FOR CREATING VALUE

Papp, Tamás and Tóth, Krisztina (2006) VÁLLALATFELVÁSÁRLÁSOK ÉS -ÖSSZEOLVADÁSOK MINT AZ ÉRTÉKTEREMTÉS ESZKÖZEI ---- Its title in English: MERGERS AND ACQUISITIONS AS MEANS FOR CREATING VALUE. Műhelytanulmány (working paper). Vállalatgazdaságtan Intézet, Budapest, Magyarország.

[img]
Előnézet
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
469kB

Absztrakt (kivonat)

A magyarországi vállalatok versenyképességét vizsgáló kutatássorozat keretében 2004-ben újra górcső alá került a vállalatfelvásárlás és a fúziók témaköre. A vezérigazgatói kérdőívet legutóbb 300 vállalat első számú vezetője töltötte ki. Az ő felvásárlásokkal kapcsolatos válaszaik alapján készült elemzéseket tartalmazza ez a tanulmány. A vezetői válaszokat több vállalati jellemző alapján kialakított kategória szerint csoportosítva is vizsgáltuk, kiemelten kezelve a két vállalat közötti erőforrás megosztást. Öt erőforrás-kategóriát alkalmaztunk: az innovativitást, a termelési eljárások fejlettségét, a vevőkkel kapcsolatos erőforrásokat (értékesítési csatorna és márkanév), a pénzügyi eszközöket és a vezetési képességeket. A felvásárolt vállalatok a felvásárló márkanevét és a termelési know-how-ját kevésbé használták fel jelentős mértékben meglévő üzleteik erősítésére, mint a pénzügyi erőforrásokat, a vezetési képességeket, vagy az értékesítési hálózatot. A felek gyakran aszimmetrikus erőforrás pozícióban voltak, hiszen a felvásárolt vállalatok kevésbé tudták meglévő erőforrásaikkal segíteni a felvásárlót, mint amennyire annak erőforrásait felhasználták. Legjelentősebb mértékben a termékek értékesítési csatornákba való integrálásában, és vezetési képességek nyújtásában tudták segíteni a felvásárló vállalat megerősödését, azaz értékesítési és vezetési szinergiák keletkeztek. A pénzügyi erőforrásokat vizsgálva az a paradox helyzet állt elő, hogy bár a felvásárolt vállalat általában rosszabbnak ítélte meg pénzügyi helyzetét, mégis történt pénzmozgás a felvásárló felé. Ugyanakkor a felvásárló is jelentős pénzügyi támogatást tudott nyújtani a felvásárolt cég számára. Saját bevallásuk szerint a vállalatok 24,3%-ánál történt felvásárlás a rendszerváltás óta, melyből jelentős arányt képvisel az állami státuszú előddel rendelkező vállalatok privatizációja (65,3%). A kutatási tanulmány rámutat arra, hogy az elmúlt években nem nőtt jelentősen a felvásárlások száma, azonban a felvásárlásban résztvevő vállalatok jelentős hányada jelentősen növelni tudta vállalati teljesítményét. A felvásárlásokban részt vevő vállalatok között különbségek figyelhetők meg a tulajdonosi szerkezetet tekintve, ugyanis a részben vagy teljesen külföldi tulajdonú vállalatok nagyobb arányban vettek részt felvásárlásokban az elmúlt években. A felmérés eredményei alapján arra számíthatunk, hogy a közeljövőben a hazai vállalatok aktívabban vesznek részt felvásárlásokban, illetve határokon átívelő ügyletekben vevőként jelennek majd meg, és stratégiai szándékaikat tekintve előtérbe kerül a nemzetközi terjeszkedés megvalósítása. ------------- In this paper we examined Hungarian firms’ mergers and acquisitions strategies. To discover the practice of mergers and acquisitions we raised questions about the owners’ structure, the firms’ activity, the relation between the companies taking part in the deals, the type of mergers and acquisitions and the role of the mergers and acquisitions in the firms’ future plans. The questionnaire was filled by 300 CEOs, their answers were analyzed according to longitudinal features focusing on the resource transfer between the companies. We applied five resource categories to describe the companies of the sample: innovativeness, manufacturing know-how, customer related (distribution channels, brands), financial resources and managerial capabilities. Acquired companies mainly leveraged their partners’ financial resources, together with managerial capabilities and integrated the distribution channels, while they could also use, although to a lesser extent, the acquirers’ brand name and manufacturing know-how. The parties often faced asymmetric resource positions, since the acquired companies relied more on their counterparts’ resources than they could transfer them their own resources. Mainly, acquired companies could enhance the acquirers’ resource position by capitalising on sales and managerial synergies. Looking at financial aspects, paradoxically, we observed financial resource transfer from the acquired companies to the acquirers, despite the fact that the targets had frequently been in a less favourable financial position. At the same time, acquirers commonly transferred financial resources to aid the acquired company. According to the CEOs’ answers 24.3% of the Hungarian firms took part in mergers and acquisitions, many of them (65.3%) through privatisation. We proved that although the number of mergers and acquisitions hadn’t increased significantly in Hungary in the last few years, but the efficiency and performance did increase in those firms which had taken part in those deals. Significant difference can be observed between state-owned, private and foreign-owned companies: typically, companies owned by foreigners were more active in M&As. However, based on the survey, we expect that mergers and acquisitions activity will be of great importance in the Hungarian firms’ growth strategy, and during the execution of their growth plans they would focus not only on domestic, but on cross-border deals in order to pursue stronger international presence.

Tétel típus:Monográfia, jelentés (Műhelytanulmány (working paper))
Kulcsszavak:vállalatfelvásárlás, összeolvadás, értékteremtés, privatizáció,
Témakör:Pénzügy
Marketing
Vállalati vezetés
Innováció, tudásgazdaság
Vállalati szervezet
Termelésmenedzsment
Azonosító kód:168
Feltöltő: Mónika Szatmári
Elhelyezés dátuma:23 Aug 2007
Utolsó változtatás:01 Júl 2016 04:04

Csak a repozitórium munkatársainak: tétel módosító lap