Fenntartható beszerzés = Sustainability issues in purchasing and supply management

Dobos, Imre and Tátrai, Tünde and Vörösmarty, Gyöngyi (2010) Fenntartható beszerzés = Sustainability issues in purchasing and supply management. Műhelytanulmány (working paper). Vállalatgazdaságtan Intézet, Budapest.

[img]
Előnézet
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
669kB

Absztrakt (kivonat)

A fenntarthatóság kérdését a vállalati működésben számos kutatás elemzi. A vizsgálatokat azonban érdemes kiterjeszteni a vállalatokat beszállítóikkal összekötő kapcsolatrendszerre és az annak menedzseléséért felelős beszerzésre is, hiszen a nagy vállalatok beszerzési döntései jelentős értékükön keresztül fontos motiváló erőt jelentenek a beszállító vállalatok egy sokkal szélesebb hálózata számára. Tanulmányunk célja áttekinteni a fenntarthatóság három pillérjének beszerzési értelmezésének lehetőségeit, ehhez kapcsolódva bemutatni azokat a motivációs tényezőket, amelyek biztosíthatják azt, hogy a beszerzés a gyakorlatban is kezelni tudja a fenntarthatóság szempontjait. A bemutatott eredmények az irodalom feltérképezésén alapszanak, és egy olyan kutatás részét képezik, melynek során vállalati beszerzési szakembereket kérdezünk a fenntartható beszerzéssel kapcsolatos vállalati gyakorlatról és tapasztalataikról. A kutatás a Budapesti Corvinus Egyetemen folyó „Versenyben a világgal” kutatási program keretében készült. ----- Sustainability issues in literature are getting more and more attention. In this study the focus is extended to purchasing and supplier relationships as companies influence their supply base by the priorities of their sourcing decision. This paper addresses sustainability in purchasing in a comprehensive way including green, social responsibility and corporate growth issues. The results of a research project which aims to reveal and structure the meaning of sustainable purchasing and the motivating forces leading companies to make efforts in purchasing for sustainability and means applied to attain achievements at some fields of sustainability. After presenting the results of literature review, some theory development was done to create a framework in which it is possible to describe the sustainability means applied and the motivating force behind. This framework serves as a basis of an empirical investigation among Hungarian companies. The empirical results validated the theoretical framework: the number and the characteristics of sustainability activities were determined by the type of motivation (to avoid negative effects, compliance to expectations, to attain positive effects). Our research project was part of the research project “In Global Competition”.

Tétel típus:Monográfia, jelentés (Műhelytanulmány (working paper))
Kulcsszavak:fenntarthatóság, fenntartható fejlődés, társadalmi felelősségvállalalás, környezet, beszerzés, sustainability, sustainable development, social responsibility, environment, purchasing and supply management
Témakör:Gazdasági fejlődés
Vállalati vezetés
Azonosító kód:319
Feltöltő: Krisztina Kulcsár
Elhelyezés dátuma:29 Márc 2010 10:40
Utolsó változtatás:19 Jún 2017 08:52

Csak a repozitórium munkatársainak: tétel módosító lap