A kreativitás megítélése HR szemszögből ----- It's title in English: The HR perspective of creativity

Downloads

Downloads per month over past year

Derecskei, Anita and Nagy, Viktor and Zoltayné Paprika, Zita (2012) A kreativitás megítélése HR szemszögből ----- It's title in English: The HR perspective of creativity. Working Paper. Vállalatgazdaságtan Intézet, Budapest.

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
1MB

Abstract

Absztrakt: Kutatásunk alapötletét az adta, hogy az Európai Unió a 2009-es évet a kreativitás és innováció évének nyilvánította. Ennek apropóján a Versenyképesség Kutatás keretében a frissen végzett egyetemi hallgatókkal szembeni kreativitással kapcsolatos elvárásokat kíséreltük meg feltérképezni. Online formában és személyes lekérdezéssel 111 HR-es véleményét kérdeztük meg a kreativitással, annak fontosságával kapcsolatban. Jelen tanulmányunkban ezekre a HR-es véleményekre fókuszálunk, mivel célunk annak bemutatása, hogy a HR-esek miként vélekednek a kreativitásról, vagyis mit várnak el a pályakezdőktől kreativitás terén. Kutatásunk összegzéseként elmondhatjuk, hogy az NVivo 9.1 tartalomelemző szoftver segítségével végzett elemzés alapján a megkérdezettek a következő definíciót adták a kreativitásra: A kreativitás egy olyan képesség, amely a gondolkodáshoz kapcsolódik, általában új, önálló ötlet formájában jelenik meg, amely a problémamegoldást szolgálja. Tanulmányunk bemutatja be, hogy hogyan állt össze a definíció. ----- Abstract: The basic idea of our research was given by the fact that the European Union declared year 2009 to be the year of creativity and innovation. Apropos of this, in the frame of Competitiveness research we attempted to map the creativity expectations related to freshly graduated university students. We asked 111 HR managers’ opinion online and personally in connection with creativity and its importance. In our present study we are focusing on these HR opinions as our aim is to present how HR managers view creativity, i.e. what they expect from entrants in the field of creativity. To sum up our research we can state that based on the analysis carried out with the assistance of NVivo 9.1 content analyzing software the respondents gave the following definition of creativity: Creativity is an ability that is related to thinking, it generally appears in the form of a new, independent idea, that serves the purpose of problem-solving. Our study demonstrates how this definition was compiled.

Item Type:Monograph (Working Paper)
Uncontrolled Keywords:Kulcsszavak: kreativitás, HR, pályakezdők, elvárások ----- Keywords: creativity, HR, fresh graduates, expectations
Subjects:Human resource management
Management
ID Code:404
Deposited By: Krisztina Kulcsár
Deposited On:04 Jun 2012 11:05
Last Modified:01 Jul 2016 04:06

Repository Staff Only: item control page