Az üzleti kapcsolatok értékelési lehetőségei ----- Its title in English: The valuation possibilities of business relations

Juhász, Péter (2004) Az üzleti kapcsolatok értékelési lehetőségei ----- Its title in English: The valuation possibilities of business relations. Műhelytanulmány (working paper). Vállalatgazdaságtan Tanszék, Budapest.

[img]
Előnézet
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
260kB

Absztrakt (kivonat)

Az üzleti kapcsolatok jelentősége az elmúlt években folyamatosan emelkedett, s ennek megfelelően a vállalatai érték alakításában betöltött szerepük is egyre nagyobb lesz. Az ilyen kapcsolatok interaktív cserét feltételeznek, ám ez nem jelenti az egyidejűséget vagy a kötelező pénzmozgást. Az üzleti kapcsolatok a vállalati működés minden területét áthatják, ezért menedzselésükkor összetett nézőpontot kell alkalmazni. Az értékelésre négyféle megközelítést alkalmazhatunk. A költség alapú rendszerek a kapcsolat kialakításának, pótlásának kiadásigényét vizsgálják. A piaci alapú rendszerek abból indulnak ki, hogy mennyiért lehetne az adott kapcsolatot másoknak értékesíteni. A jövedelem alapú módszerek azt a hatást igyekeznek számszerűsíteni, amelyet az adott kapcsolat a vállalat jövőbeli jövedelemtermelő képességére gyakorol. Itt nem csupán a készpénzáramlást összegére, hanem a működés kockázatára is figyelmet kell szentelnünk. A negyedik esetben, a különböző mutatószám rendszereknél nem a pénzbeli értékmeghatározás a cél, hanem az érték változásának nyomon követése. ------------------------------- The importance of the business relations has been continuously growing in the last years and so their role at enterprise value creation has also increased. These relations suppose an interactive exchange but that would not mean simultaneity and an obligatory money movement. The business relations are present at all fields of the functioning of the firms that is why we need to use a complex management system for them. For their valuation we may use four different methodologies. The cost based methods examine the cost of rebuilding or replacing of the given contact. The market based methods focus on the price we could realise if selling the contact to others. The income based methods are trying to determine the effect of the relations onto the future income producing capability of the company. Here beside the volume of income we have to consider the changing risk associated with it, too. In the fourth case, the scorecard methods do not wish to measure the value with money but they aim to follow the changes of the value.

Tétel típus:Monográfia, jelentés (Műhelytanulmány (working paper))
Kulcsszavak:üzleti kapcsolat, vállalati érték, szellemi eszközök, mérlegen kívüli tételek, értékteremtés, értékmérés, business relation, enterprise value, intellectual capital, off-balance sheet assets, value creation, value measurement
Témakör:Számvitel
Vállalati vezetés
Azonosító kód:75
Feltöltő: Andrea Faragó
Elhelyezés dátuma:22 Márc 2007
Utolsó változtatás:01 Júl 2016 04:04

Csak a repozitórium munkatársainak: tétel módosító lap