Néhány gondolat a marketingről és az üzleti kapcsolatokról --- Its title in English: Ideas about the marketing and business relationships

Mandják, Tibor (2005) Néhány gondolat a marketingről és az üzleti kapcsolatokról --- Its title in English: Ideas about the marketing and business relationships. Műhelytanulmány (working paper). Vállalatgazdaságtan Intézet, Budapest.

[img]
Előnézet
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
316kB

Absztrakt (kivonat)

A cikk az üzleti kapcsolatok marketing értelmezéséről szól. A marketing a piaci magatartás tudománya. Pontosabban, a legkülönfélébb piaci szereplők, egyének és szervezetek, eladók és vevők, közvetítők és a piacot szabályozó hatóságok piaci magatartása jelenti a marketing vizsgálódási területét. A két, vagy több partner között megvalósuló piaci tranzakció a marketing alapvető elemzési egysége. A piac dinamikáját a tranzakciók ismétlődései jelentik. Az ismétlődő tranzakciókból épülnek fel a piaci kapcsolatok. A szervezetközi piac gazdasági és nem gazdasági szereplők egymással kölcsönös függőségben lévő, a társadalmi környezetbe beágyazott kapcsolatrendszere, amelyben a tevékenységek és az erőforrások cseréje zajlik. A szereplők közötti közvetlen és közvetett kapcsolatok eredményeként alakul ki és fejlődik a piac, mint hálózat. A szervezetek közötti csere célja, hogy a résztvevők hozzájussanak a saját értékteremtő folyamatukhoz szükséges erőforrásokhoz. A cikk kitér annak rövid bemutatására, hogy a különböző marketing területek miként járulnak hozzá az üzleti kapcsolatok megismeréséhez. A szerző maghatározása szerint az üzleti kapcsolat az üzleti hálózatba ágyazott két szervezet közötti interaktív cserekapcsolatot jelent. A definíció kifejtése során bemutatásra kerülnek az üzleti kapcsolatok érintettjei, legfontosabb folyamatai, valamint a kapcsolat létének néhány következménye. A kapcsolatok az üzleti világ fontos jelenségei. Szükséges, hogy a vezetés felismerje a kapcsolatok jelentőségét. A kapcsolatok egyformán jelenthetnek problémát, vagy megoldást. Számos iparágban az üzleti kapcsolatok adják a hatékonyság kulcsát. Ezzel az üzleti kapcsolatok a gazdaság egyik alapkérdésévé válnak. Jelentőségük abban áll, hogy a termelési és a csere (tranzakciós) tevékenységek összekapcsolásával lehetővé tehetik a vállalat számára a magasabb szintű hatékonyság elérését. A lehetőséget azonban ki kell aknázni és ez alapvetően vezetési feladat. --------- The paper is about the marketing meaning of business relationships. Marketing is the science of market behaviour. Or to be more precise the scope of marketing is the behaviour of different market actors, as individuals and organisations, suppliers and buyers, middlemen, and market regulating authorities. Transactions between or among partners are the basic research unites of marketing. Recurrence of transactions creates market dynamics. Market relationships are constructed by repeating transactions. Business market means an ensemble of interactive relationships among mutually dependent and embedded economic and social actors exchanging resources and linking activities. Direct and indirect relationships between the actors create and develop business networks. The main goal of inter organisational exchange is to assure the necessary resources for the organisations proper value creation process. The paper presents a short description of different marketing schools’ contribution to understand business relationships. The author defines business relationships as an interactive exchange relation between two organisations embedded in business networks. Evolving this definition the paper deals with business relationships’ stakeholders, main processes and with some consequences of their existence. Business relationships are important phenomena of business world. Managers have to recognise the significance of business relationships. Business relationships are both opportunities and problems. In many industries business relationships are the key of efficiency. Hereby business relationships become one of the fundamentals elements of the economy. Business relationships are of importance because interlinking production and exchange (transaction) they make efficiency amelioration possible. However business relationships mean only an opportunity to exploit and to do it that is the real managerial task and challenge.

Tétel típus:Monográfia, jelentés (Műhelytanulmány (working paper))
Kulcsszavak:üzleti kapcsolat, marketing, szervezetközi piac, business relationships, marketing, business market
Témakör:Marketing
Vállalati vezetés
Azonosító kód:92
Feltöltő: Mónika Szatmári
Elhelyezés dátuma:22 Márc 2007
Utolsó változtatás:01 Júl 2016 04:04

Csak a repozitórium munkatársainak: tétel módosító lap