Incze, Emma (2005) A VÁLLALATOK NEMZETKÖZI TERJESZKEDÉSÉNEK JELLEMZŐI ---- Its title in English: INTERNATIONAL EXPANSION STRATEGIES OF HUNGARIAN COMPANIES. Műhelytanulmány (working paper). Vállalatgazdaságtan Intézet, Budapest, Magyarország.
|
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
480kB |
Absztrakt (kivonat)
Napjainkra a vállalatok részvétele a nemzetközi üzleti életben egyre inkább szükségszerű, mint kivételes példa. Bizonyos szempontból még csak nem is választás kérdése. Hazai piacaink annyira nemzetközivé, globálissá váltak, hogy gyakran azok a vállalatok is rákényszerülnek a nemzetközi terjeszkedésre, akik különben nem táplálnának ilyen ambíciókat. A hazai piac viszonylag kis mérete egy másik jelentős tényező, ami rákényszeríti a hazai vállalatokat - az újonnan alakultakat is –, hogy külpiacokon is terjeszkedjenek. Így tehát a vállalati versenyképességet nemcsak a hazai piacokon kell biztosítani, hanem a nemzetközin is. A vállalatok nemzetközi terjeszkedését illetően a korábbi felméréseinkhez (1996, 1999) hasonlóan a 2004. évi kérdőívünkben is elsősorban a vállalatok exporttevékenységét vizsgáltuk. Ugyanakkor feltételezvén, hogy a közép-kelet európai régió gazdasági-társadalmi átalakulásának előrehaladásával, a kereskedelmi korlátok ledőlésével a nemzetközi terjeszkedés egyre markánsabban jelenik meg a vállalatok stratégiájában, néhány kérdésünkkel a vállalatok közvetlen külföldi befektetési tevékenységére is rákérdeztünk. Jelen tanulmányunkban megvizsgáljuk a vállalatok nemzetközi terjeszkedésének alapvető jellemzőit, nevezetesen a terjeszkedés módját és irányát, a terjeszkedés motivációját és befolyásoló tényezőit, valamint elemezzük a nemzetközileg terjeszkedő vállalatok jellemzőit, a méret, a tulajdonosi struktúra, az ágazati hovatartozás szerint. Végezetül megvizsgáljuk a nemzetközi orientáció (export és közvetlen külföldi tőkebefektetés alapján) és a vállalati teljesítmény, az iparágra gyakorolt befolyás és a változásokkal szembeni attitűd összefüggéseit. Eredményeink azt mutatják, hogy a vállalatok nagy része elsősorban export útján terjeszkedik főként a fejlett európai piacokon. Az exportorientált vállalatok nagy része többségi külföldi tulajdonú, ami azonban nem feltétlenül jelent külföldi ellenőrzést, hiszen a külföldi tulajdon gyakran szórt és pénzügyi jellegű, ami nem biztosítja a stratégiai jogokat és az ellenőrzést a vállalat fölött. A jelentős exportorientációval jellemezhető vállalatok között azonban gyakrabban találunk külföldi szakmai tulajdonban lévőt, mint a kevésbé exportorientáltak között. A nagyobb piaci elköteleződést jelentő és legfőképpen piacszerzés által motivált külföldi leányvállalat alapítása elsősorban a külföldi tulajdonú, ám hazai ellenőrzésű nagyvállalatok sajátossága. Ez utóbbi vállalatokra jellemző, hogy felkészülnek a változásokra, sőt az iparági folyamatokat is képesek befolyásolni. ---------- Nowadays some level of involvement of companies in the international activities and business seems to be necessity and not unique exception. From a certain point of view it is not even a question of choice. Domestic markets are as much international and global that even companies with no ambitions on foreign markets are in this way forced to be internationalized. The relatively small size of the Hungarian domestic market is another important factor that makes local companies – the newly established ones as well – to expand on foreign markets. Consequently firm competitiveness should be built and sustained not only on the domestic but on the international markets as well. As regards the international expansion of companies in our study from year 2004 we were concerned primarily on the export activity of firms as we did in our previous studies (1996, 1999). However influenced by our assumption that international expansion of firms from the transformed Central and Eastern European region gradually becomes a common firm strategy as a direct consequence of transformation and removal of trade barriers, we investigated foreign direct investment strategy of companies as well. In this study we are going to explore the content of firm international expansion, like motivation and specific influencing factors, location and entry mode. Further on we analyse the basic characteristics of firms expanding abroad, like size, ownership structure and branch. Finally we examine the correlation between international orientation (based on export and foreign direct investment activity) and firm performance, influence on industry and attitude towards change. Our results show that firms expand mostly towards developed European markets using export as foreign market entry mode. Most of the export oriented companies are foreign owned, but not necessary foreign controlled, due to the financial and dispersed nature of their foreign ownership. However the foreign controlled companies are more export oriented than locally controlled companies. Foreign direct investment activity - that requires a higher degree of foreign market commitment than export - characterizes the foreign owned but locally controlled large companies. The main motivation of their foreign investment is market expansion. These companies are generally prepared for environmental changes, and even more, they are able to influence the industry processes.
Tétel típus: | Monográfia, jelentés (Műhelytanulmány (working paper)) |
---|---|
Kulcsszavak: | nemzetközi stratégia, közvetlen külföldi tőkebefektetés, nemzetköziesedés, export, international strategy, foreign direct investment, internationalization, export |
Témakör: | Nemzetközi gazdaság |
Azonosító kód: | 157 |
Feltöltő: | Mónika Szatmári |
Elhelyezés dátuma: | 20 Júl 2007 |
Utolsó változtatás: | 01 Júl 2016 04:04 |
Csak a repozitórium munkatársainak: tétel módosító lap