Hortoványi, Lilla and Szabó, Zsolt Roland (2006) PILLANATFELVÉTEL A MAGYARORSZÁGI KÖZÉP- ÉS NAGYVÁLLALATOK VÁLLALKOZÁSI HAJLANDÓSÁGÁRÓL ----- Its title in English: SNAPSHOT OF MIDDLE AND LARGE CORPORATIONS’ ENTREPRENEURIAL INTENSITY IN HUNGARY. Working Paper. Vállalatgazdaságtan Intézet, Budapest, Magyarország.
|
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
639kB |
Abstract
A vállalati vállalkozás (corporate entrepreneurship) és a stratégiai menedzsment találkozási felületén vizsgáltuk a gazdasági versenyképesség tényezőit. A corporate entrepreneurship olyan vállalati magatartás, amely rendszerint testet ölt új lehetőségeket keresésében illetve új előnyök kialakításában, így követése versenyelőny teremtő hatású lehet. Hipotéziseink szerint a vállalkozó vállalatok (entrepreneurial ventures) intenzívebben növekednek, jobban képesek befolyásolni környezetüket, és tudatosabban készülnek jövőjük alakítására, mint akár offenzív, akár defenzív, de hagyományosan gondolkodó társaik. Az Entrepreneur vállalatok azonosítását és tömör jellemzését a hipotézisvizsgálatok eredményei, és azok értelmezései követik 301 elsősorban közép- és nagyvállalat vezér-, kereskedelmi, pénzügyi és termelési igazgatójának, vagyis 1204 felsővezetőnek a kérdőíves válaszai alapján. ---------- This paper explores different strategic management approaches as the determinants of firms’ competitiveness in an emerging market (Hungary). More specifically, we focus on investigating the central question of how strategic management practices and organizational routines influence industry level competitiveness of firms. According to our hypotheses, corporations that are entrepreneurially oriented face greater growth potential, organizational flexibility and more innovation creation capability, than their conservative – either offensive or defensive – competitors. The identification of entrepreneurial ventures and their brief description is followed by the empirical tests of our hypotheses based on the survey of 301 corporations’ respective top managers – namely, the CEO, the sales and marketing, the financial, as well as operational top managers.
Item Type: | Monograph (Working Paper) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | versenyképesség, vállalati vállalkozás, stratégiai magatartás, competitiveness, corporate entrepreneurship, strategic behavior |
Subjects: | Management Knowledge economy, innovation |
ID Code: | 169 |
Deposited By: | Mónika Szatmári |
Deposited On: | 23 Aug 2007 |
Last Modified: | 01 Jul 2016 04:04 |
Repository Staff Only: item control page