Értékesítési rendszer és exporttevékenység szerepe a versenyképességben ----- It's title in English: The Role of Distribution and Export Activity in Competitiveness of Companies

Bauer, András and Agárdi, Irma (2012) Értékesítési rendszer és exporttevékenység szerepe a versenyképességben ----- It's title in English: The Role of Distribution and Export Activity in Competitiveness of Companies. Műhelytanulmány (working paper). Vállalatgazdaságtan Intézet, Budapest.

[img]
Előnézet
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
350kB

Absztrakt (kivonat)

Absztrakt: A tanulmány célja, hogy a vállalati értékesítési tevékenység és a versenyképesség kapcsolatát elemezze Magyarországon működő vállalatok körében. Az elemzés a Versenyképesség Kutatás 2009. évi adatfelvételére támaszkodik, amelyet azonban szakirodalomi és szekunder forrásokkal egészítünk ki. A megkérdezet vállalatok a hazai piacon alapvetően két fő értékesítési csatornát használnak, vagy közvetlenül, vagy nagykereskedelmi partnereken keresztül értékesítenek. Az értékesítési csatorna kiválasztása nagy mértékben iparágfüggő. A kitermelő és az építő-iparban, illetve a szolgáltatások terén a közvetlen értékesítés a jellemzőbb. A feldolgozó iparban és a kereskedelemben sokszínűbb a disztribúció. A vállalatok értékteremtésének vizsgálatára elemeztük az árréseket. A korábbi kutatásokhoz képest a nagy- és kiskereskedelmi árrések szintje növekedett minden iparágban. Az eltérés egyrészt a minta összetételének különbségéből, másrészt pedig a hozzáadott érték növekedéséből fakadhat, az utóbbi nemzetközi szinten is megfigyelhető. A tanulmány második része a Magyarországon működő vállalatok exporttevékenységét elemezte. A KSH adatok alapján 2008-2009-ben jelentősen csökkent a cégek exportárbevétele a globális gazdasági válság következtében. A kutatás során megkérdezett vállalatok csupán egy harmada rendelkezik jelentősebb exporttevékenységgel. A nagyobb, külföldi tulajdonban lévő vállalatok főként a fejlett európai országokba, a kis- és középvállalkozások pedig elsősorban közép-kelet-európai piacokra exportálják termékekeit. A cégek főként direkt csatornákat használnak, a közvetítők viszonylag kis szerepet játszanak a termékek, szolgáltatások kivitelében. Összességében a vállalatok úgy látják, hogy intenzívebb versennyel szembesülnek a külpiacokon, amely nehezebbé teszi az értékesítést. Az exportorientáció mértéke szerint három vállalatcsoportot azonosítottunk. Az első csoportban olyan vállalatok találhatók, melyek számára az export a működés szerves tényezője, exportjuk jelentős részét alkotja bevételüknek. Ezek a vállalatok gyakran külföldi tulajdonban vannak és erősen érzik a piacok csökkenését, ahol a felkészültség mellett a versenyképes árakat tartották a legfontosabb sikertényezőnek. A második csoportba olyan kis és közepes, alapvetően hazai tulajdonú vállalatok kerültek, amelyek esetében az export fontos, de nem meghatározó az árbevételt illetően. Jellemzően közvetlen vevőknek szállítanak, alapvetően késztermékeket. Számukra az adatfelvétel idején az exportpiacok zsugorodása nem volt észlelhető, s az árak szerepét sem tartották meghatározónak a versenyben. A harmadik csoportot elsődlegesen kisméretű, közvetítő kereskedőkön keresztül többet értékesítő, belföldi tulajdonú vállalatok alkotják, akik számára az export inkább eseti jellegű, aránya nem meghatározó. E vállalatok körében vélhetően több az eseti beszállító, a részegységek és alkatrésze aránya magas kivitelükben. Részben talán az alacsony exportaránynak köszönhetően, versenykitettségük alacsonyabb és felkészültségük is. Összességében elmondható, hogy a globális gazdasági válság mind a bel-, mind a külpiaci értékesítést kedvezőtlenül érintette, azonban a megkérdezett cégek disztribúciós tevékenysége hozzájárul a vállalatok versenyképességéhez ----- Abstract: The study aims to investigate the relationship between the distributive activities and competitiveness of the companies. The analysis relies on the data collection of Competitiveness Research 2009 complemented by related theoretical concepts and secondary data. The report covers the channel activities of both domestic and foreign markets. The surveyed companies prefer two main types of distribution in Hungarian market. They rely either on direct channels or on wholesale partners. The choice of distribution channel is largely affected by the industry. In case of extractive sector, construction, and service providers, direct distribution is much more typical. Companies operating in processing industry and trade have a more balanced channel system. Furthermore, we used gross margins to capture the value creation of the firm in the channel. Compared to the previous research, the level of (wholesale and retail) margins had been increased in all industries. On one hand, the deviation in sample structures could be responsible for the difference. On other hand, the value creation might have increased in all industries that is supported by the international tendencies too. The second part of the report deals with external markets of companies located in Hungary. Based on national statistical reports, we show how the export activity had evolved during 2008-2009 and what the main reasons are for declining external sales. Not surprisingly, the global economic crises affected negatively the export activity of the companies in Hungary. Beside the secondary analysis, the survey gave us the opportunity to investigate the external markets of surveyed companies. Only one third of the sample reveals significant export activity. Larger companies with substantial foreign ownership prefer the markets of European developed countries. Small- and medium-sized enterprises focus on the Central-Eastern European region. Firms mostly export their products and services through direct channels, intermediaries play a less substantial role in the export channels. Generally, companies face more intense competition in foreign markets that makes selling difficult. The level of export orientation varies from firm to firm but we were able to identify three types of companies. The first group is heavily involved in export that gives a large proportion of their turnover. Therefore, they react very sensitive to shrinking external markets, and feel that price is the most important success factor in export. In the second group, domestic-owned SMEs are overrepresented that have a significant, but not dominating export turnover. For this reason, they hadn’t perceived a large drop in their export activities. The third group consists of small enterprises using intermediaries for selling their products to foreign markets. The share of the export from total turnover is very low suggesting that these companies use export channels on an ad-hoc bases. However, the effect of global economic crises weakens this relationship, domestic and international distribution contributes to the competitiveness of the surveyed companies.

Tétel típus:Monográfia, jelentés (Műhelytanulmány (working paper))
Kulcsszavak:Kulcsszavak: értékesítési rendszer, exporttevékenység, versenyképesség ----- Keywords: distribution, export, competitiveness
Témakör:Kereskedelem. Vendéglátás
Gazdasági fejlődés
Azonosító kód:373
Feltöltő: Krisztina Kulcsár
Elhelyezés dátuma:30 Máj 2012 13:17
Utolsó változtatás:01 Júl 2016 04:05

Csak a repozitórium munkatársainak: tétel módosító lap