A magyar vállalati magatartás és működés változásai a kilencvenes évek második felében ----- Its title in English: The changes of the behaviour and performance of Hungarian companies in the second half of the 1990s

Czakó, Erzsébet and Lesi, Mária and Pecze, Krisztina (2002) A magyar vállalati magatartás és működés változásai a kilencvenes évek második felében ----- Its title in English: The changes of the behaviour and performance of Hungarian companies in the second half of the 1990s. Műhelytanulmány (working paper). Vállalatgazdaságtan Tanszék, Budapest.

[img]
Előnézet
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
426kB

Absztrakt (kivonat)

A tanulmány a „Versenyben a világgal” kutatási program két adatfelvételének közös mintáját alkotó vállalati kör adatai alapján azt vizsgálja, hogy hogyan változott 1996 és 1999 között a vállalati magatartásra ható fontosabb tényezők megítélése, és ez hogyan tükröződik a vállalatok stratégiáiban és az általuk elért eredményekben. Ezt megelőzően röviden áttekinti a vállalati magatartásra ható legfontosabb makrogazdasági jellemzőket. A többségében feldolgozóiparban tevékenykedő és főként belföldi tulajdonú vállalatok a gazdasági és kormányzati politikát kiszámíthatóbbnak ítélték, miközben a piaci viszonyok megszilárdulását és a verseny erősödését érzékelték. A vállalatvezetők alkalmasságának és az egyes funkciók összvállalati sikerhez való hozzájárulásának értékelése rámutatott, hogy a vizsgált vállalati körben fontosabbnak ítélik a vezetői magatartás, tudás és a vállalati képességek szerepét. Követett stratégiájukat a védekező stratégiáktól való elmozdulás, és a stabilitásra, valamint a növekedésre való törekvés jellemezte. A termelési teljesítményben megmutatkozott a környezeti hatások és a stratégiák változása, hatékonyabbá vált a termelési folyamat, valamint nőtt a fogyasztói igények kielégítésének színvonala. A cégek árbevétele összességében nőtt, a külpiaci teljesítmény azonban negatív irányban változott, amit az innovációs tevékenység csökkenése is kísért. Felmerül tehát a kérdés, hogy a nagyobb méretű európai piacon hosszútávon versenyképesek tudnak –e maradni a vizsgált vállalatok. ----------------------------- This paper examines how the assessment of the most important factors influencing firm behavior has changed between 1996 and 1999, and how this is reflected in strategy formulation and firm performance. A prior to that it provides an overview on the most important macroeconomic changes. The study draws on a two period panel database of 124 Hungarian companies, which are for the most part domestic owned firms operating in the manufacturing sector. The study presents the first statistical results, with the purpose of discovering some basic trends, and providing hints for further research. The common contingency approach serves as a framework for the investigation, trying to explore the interrelationships between environmental factors, strategic behavior, management and firm competence. The results suggest, that firms perceive their economic and political environment as being more predictable, they feel that market conditions consolidated, while the competition they face became more intense. In accordance with this, a shift can be observed from defending strategies to stabilizing and attacking. Not only production performance reflects the changes in the perception of the environment and strategic thinking, placing more emphasis on customer service, but the role of knowledge and firm competence are also receiving more attention in the assessment of managers and employees. In spite of the improvement in production performance, sales revenues of firms decreased, their export performance declined in the analyzed period, and innovation activities were cut back. This raises the question, whether these companies can retain their competitiveness in a longer period, competing in a larger European market.

Tétel típus:Monográfia, jelentés (Műhelytanulmány (working paper))
Kulcsszavak:versenyképesség, vállalati versenyképesség alakulása, feldolgozóipari vállalatok, competitiveness, competitiveness at enterprise level, competitiveness of manufacturing enterprises
Témakör:Vállalati vezetés
Vállalati szervezet
Azonosító kód:40
Feltöltő: Andrea Faragó
Elhelyezés dátuma:21 Márc 2007
Utolsó változtatás:01 Júl 2016 04:04

Csak a repozitórium munkatársainak: tétel módosító lap