Az e-business és a vállalati versenyképesség összefüggései ----- It's title in English: The Role of E-Business in Competitveness of Firms

Gáti, Mirkó and Kolos, Krisztina (2012) Az e-business és a vállalati versenyképesség összefüggései ----- It's title in English: The Role of E-Business in Competitveness of Firms. Working Paper. Vállalatgazdaságtan Intézet, Budapest.

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
822kB

Abstract

Absztrakt: Tanulmányunk célja, hogy bemutassa, milyen célokra alkalmazzák az internetet a hazai vállalatok, milyen várakozásaik vannak az e-kereskedelem versenyben betöltött szerepével kapcsolatban, hogyan észlelik annak előnyeit. Vizsgáljuk azt is, hogy az elmúlt öt évben milyen változások tapasztalhatóak a vállalatok gyakorlatában e téren. Elemezzük továbbá, hogy a piacorientáció és a vállalat külső marketing környezete hogyan befolyásolja az e-kereskedelem megítélését és alkalmazását. Elemzésünk a „Versenyben a világgal” kutatási program 2009-ben készült felmérésének eredményeire támaszkodik, amely során 300 vállalat került megkérdezésre. Kutatásunk során megerősítést nyert, hogy Magyarországon az elektronikus kereskedelem jelentősége nő. A vállalatoknak kedvezőek az elektronikus kereskedelem jövőjével kapcsolatos várakozásaik, és úgy vélik, hogy ez a versenyelőny forrása lehet. A vállalat piacorientáció erőteljesen befolyásolja azt, hogy egy vállalat milyen mértékben alkalmazza az internetet és hogyan viszonyul az elektronikus kereskedelemhez. ----- Abstract: The objective of our research is to show how internet is used among Hungarian companies, to analyse their expectations with regard of the role e-commerce plays in competition, and the benefits resulting from e-commerce. We also focus on the changes that have taken place the past five years in the practice of Hungarian companies. We investigate how market orientation and the external marketing environment of firms influence evaluations of e-commerce and its implementation. Our analysis is based on the results of the research program „Competing with the world” , which includes the answers of 300 companies. Our research results confirm that the importance of e-commerce is growing in Hungary and overall Hungarian firms have positive expectations with regard of the future of e-commerce and consider it a source of competitive advantage. Market orientation of the firm strongly influences the extent of internet applications and attitudes toward e-commerce.

Item Type:Monograph (Working Paper)
Uncontrolled Keywords:Kulcsszavak: elektronikus kereskedelem, e-business, piacorientáció ----- Keywords: electronic commerce, e-business, market-orientation
Subjects:Commerce and tourism
Information economy
Business strategy
ID Code:398
Deposited By: Krisztina Kulcsár
Deposited On:04 Jun 2012 10:06
Last Modified:01 Jul 2016 04:06

Repository Staff Only: item control page