Partnerships in Hungarian food industry: A comparison with international tendencies-------- Its title in Hungarian: Partnerkapcsolatok a magyar élelmiszeriparban – összehasonlítás nemzetközi tendenciákkal

Nagy, Judit (2007) Partnerships in Hungarian food industry: A comparison with international tendencies-------- Its title in Hungarian: Partnerkapcsolatok a magyar élelmiszeriparban – összehasonlítás nemzetközi tendenciákkal. Műhelytanulmány (working paper). Vállalatgazdaságtan Intézet, Budapest, Magyarország.

[img]
Előnézet
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
263kB

Absztrakt (kivonat)

Hungarian food supply chains have been substantially changed in the last 10-15 years. This was caused mainly by the appearance of multinational producers as well as multinational retailers. Aim of the paper is to identify the western European tendencies in Hungarian food industry and to describe the partnership characteristics in the supply chain. First I will analyze the dominant trends in Hungarian food industry. Hungarian food producer companies face tendencies similar to western European, as I suppose, perhaps their problems are in an early phase: suffering SMEs, defencelessness to retail chains. Second I try to identify if there appears a supply chain view in the food industry, I describe the partnerships considering that although concentration dedicate huge power to retail chains the sinking number of producers may balance their relationship through interdependence. The partnership analysis is based on the questionnaire of Hungarian Competitiveness Research which was filled out by 1204 managers of 301 companies. Participating firms were mostly middle and large size companies. There were 30 food industry companies in the sample, my analysis is based upon these responses. Results suggest that Hungarian companies face similar tendencies as in Western- Europe, but in case of partnerships and managed supply chains Hungarian firms are less developed, although there are many opportunities. ------------------ A magyarországi élelmiszeripari ellátási láncok alapvetően változtak meg az utóbbi 10-15 évben. Ez egyrészről a multinacionális gyártók, másrészről a hasonlóképpen multinacionális kereskedőláncok megjelenésének köszönhető. A tanulmány célja, hogy megpróbálja azonosítani a nyugat-európai élelmiszeripari tendenciákat a magyar piacon, illetve, hogy leírja a gyártók és a kereskedők közötti partnerkapcsolatok jellemzőit. Elsőként elemzem a magyar élelmiszeripar tendenciáit. Véleményem szerint hasonló tendenciák érvényesülnek hazánkban is, mint Nyugat-Európában, de a felmerülő problémák még talán egy alacsonyabb szintű együttműködésre utalnak. Másodsorban megpróbálom azonosítani az ellátási lánc szemléletet a gyártók és a kereskedők között, figyelembe véve, hogy a kereskedelem koncentrációjának következtében nagy alkuerő összpontosul a kereskedők kezében, ugyanakkor a gyártói oldal konszolidációja képes lehet a kölcsönös függőség irányába mozdítani kettejük viszonyát. A partnerkapcsolat elemzése a „Versenyben a világgal” kutatási program kérdőíveinek adatbázisán alapul. A kutatási kérdőívek 301 vállalat 1204 vezetője véleményét tükrözik. A válaszadók főként közepes és nagyméretű vállalatok. A mintában 30 élelmiszeripari vállalkozás volt megtalálható, az elemzés csak ezen vállalatok válaszaira épül. Az eredmények azt sugallják, hogy a magyar élelmiszeriparban hasonló tendenciák érvényesülnek, mint amilyenekről a nyugati szakirodalom beszámol, de a partnerkapcsolatok és az ellátási lánc menedzsmentje tekintetében még van hová fejlődniük, sok a kiaknázatlan lehetőség.

Tétel típus:Monográfia, jelentés (Műhelytanulmány (working paper))
Kulcsszavak:partnership, supply chain, food industry, partnerkapcsolat, ellátási lánc, élelmiszeripar
Témakör:Marketing
Logisztika
Vállalati vezetés
Vállalati szervezet
Azonosító kód:135
Feltöltő: Mónika Szatmári
Elhelyezés dátuma:16 Júl 2007
Utolsó változtatás:01 Júl 2016 04:04

Csak a repozitórium munkatársainak: tétel módosító lap