A STRATÉGIAALKOTÁS FOLYAMATA ----- Its title in English: STRATEGY FORMULATION PROCESSES

Szabó, Zsolt Roland (2005) A STRATÉGIAALKOTÁS FOLYAMATA ----- Its title in English: STRATEGY FORMULATION PROCESSES. Műhelytanulmány (working paper). Vállalatgazdaságtan Intézet, Budapest, Magyarország.

[img]
Előnézet
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
682kB

Absztrakt (kivonat)

A magyarországi vállalatok versenyképességét vizsgáló kutatássorozat keretében 1996 és 1999 után 2004-ben harmadszor került górcső alá a stratégiaalkotás folyamata. A vezérigazgatói kérdőívet legutóbb 300 vállalat első számú vezetője töltötte ki. Az ő stratégiaalkotással kapcsolatos válaszaik alapján készült elemzéseket tartalmazza ez a tanulmány. A vezetői válaszokat időbeli fejlődés szerint, valamint 7 vállalati jellemző alapján kialakított kategóriák szerint csoportosítva is vizsgáltuk. Saját bevallásuk szerint a vállalatok 97,7%-a rendelkezik stratégiával, melyből jelentős arányt képvisel a formalizált stratégiai tervezést folytatók tábora (43,4%). A kutatás során felmérésre került a formalizáltság terjedelme, vagyis a stratégiaalkotás szabályozási háttere, a stratégia időhorizontja és felülvizsgálati gyakorisága, a stratégia kialakításában résztvevők köre, ezen belül külső hazai és külföldi tanácsadó cégek bevonása, továbbá az alkalmazott tervezési módszerek. A kutatási tanulmány rámutat arra, hogy az elmúlt években jelentősen fejlődött a stratégiai tervezés módszertana hazánkban, melynek legismertebb és leggyakrabban használt technikái a SWOT-elemzés, a portfolió-elemzés és az értéklánc-elemzés. A stratégiaalkotással kapcsolatos vállalati magatartás mélyebb megismeréséhez további vizsgálódásokat végzünk. -------------- After 1996 and 1999, in 2004 it was the third time that as a part of a larger study which examines Hungarian firms’ competitiveness the practice of strategy formulation has been researched. The questionnaire was filled by 300 CEOs. In the paper their answers were analyzed according to longitudinal features and to 7 categories that describe the companies of the sample. According to the CEOs’ answers 97.7% of the Hungarian firms have strategy and 43.4% of them have formal strategy formulation processes. To discover the formal strategy formulation processes we raised questions about the formalization of the strategy formulation processes, the typical time-horizon of the strategy and the frequency of the strategy updating as well as about those who were involved in the strategy formulation processes and the role and the origin of consulting companies involved. The most known and used strategic planning techniques were also been scrutinized. We proved that strategic planning techniques have been increasingly used in Hungary. The most known and used strategic planning techniques are SWOT-analysis, portfolio-analysis and value chain analysis. Further examinations will be made to discover the background of managerial consideration related to strategy formulation.

Tétel típus:Monográfia, jelentés (Műhelytanulmány (working paper))
Kulcsszavak:versenyképesség, stratégia, tervezés, SWOT, portfólió elemzés, forgatókönyv, competitiveness, strategy, planning, SWOT, portfolio analyzis, scenario
Témakör:Vállalati vezetés
Vállalati stratégia
Azonosító kód:151
Feltöltő: Mónika Szatmári
Elhelyezés dátuma:20 Júl 2007
Utolsó változtatás:01 Júl 2016 04:04

Csak a repozitórium munkatársainak: tétel módosító lap