Partnerkapcsolatok értéke a hazai autóipari ellátási láncban - fókuszban a beszállító vállalatok ---- Its title in English: Value of suppliers in the Hungarian car manufacturing industry

Gelei, Andrea and Nagy, Judit (2004) Partnerkapcsolatok értéke a hazai autóipari ellátási láncban - fókuszban a beszállító vállalatok ---- Its title in English: Value of suppliers in the Hungarian car manufacturing industry. Working Paper. Vállalatgazdaságtan Tanszék, Budapest.

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
293kB

Abstract

Műhelytanulmányunkban a versenyképesség belső szerkezetének tárgyalása alapján két problémakört jártunk körbe mind elméleti, mind - a ’A vállalati stratégia hatása az ellátási lánc menedzsment eszközeire’ című kutatás alapján - a hazai autóipari ellátási lánc példája segítségével gyakorlati szempontból. A vevői érték dimenzióinak értelmezését és jellemzését követően bemutattuk, hogy a szakirodalomban tárgyalt egyes értékdimenziók közül melyeket tudtuk beazonosítani a magyarországi autóipari beszállító vállalatok esetén. Ezt követően ismertettük a vizsgált vállalati körnek azokat a szolgáltatáscsomagjait, amelyek mentén a vállalatok alapvető képességei is megragadhatók. Végül kísérletet tettünk arra, hogy összekössük a vevői érték dimenzióit az egyes alapvető képességekkel. A vevői érték elemzése, illetve kapcsolása az alapvető képességekhez reményeink szerint segítséget nyújt mind a jelenlegi, mind a potenciális hazai beszállítók számára, hogy helyzetüket értékeljék, majd feltárják azokat a fejlődési, kitörési pontokat, amelyek hosszú távú sikerüket megalapozhatják. ------------------------ The working paper analyzes the structure and sources of firm competitiveness. Competitiveness is interpreted as an appropriate fit between two factors: (1) a set of value dimensions demanded by the customer and (2) the bundle of resources and capabilities a supplier possesses. First we describe theoretically the different value dimensions a supplier can have. After that we present those value dimensions that could have been identified in the Hungarian supplier firms of the automotive industry supply chain. Four types of suppliers are described (a) capacity based, (b) adaptive, (c) innovative and (d) system based suppliers. These typest can be distingushed based on thepotential service offerings and as a consequence of them four basic set of capabilities a suppliers have. Finally the different value dimensions a specific service offering necesitates are determined. Our analysis is based on a qualitative research program conducted at BUESPA called “The effect of strategy on supply chain management – the case of Hungarian automotive industry”.

Item Type:Monograph (Working Paper)
Uncontrolled Keywords:versenyképesség, vevői érték, értékdimenziók, alapvető képességek, autógyártás --------- competitiveness, customer value, value dimensions, capabilities, automotive industry
Subjects:Logistics
Management
ID Code:50
Deposited By: Mónika Szatmári
Deposited On:22 Mar 2007
Last Modified:01 Jul 2016 04:04

Repository Staff Only: item control page